Lentoyhtiöt TAM (NYSE:TAM) ja Lan (NYSE:LFL) ilmoittivat perjantaina yhdistyvänsä Latam nimiseksi yhtiöksi. Ilmoitus tuli hiukan ennen kaupankäynnin loppua USAssa ja sai molempien yhtiöiden kurssit liitoon. NYSE:ssä TAM ehti kallistua 4,12%, Lan 8,63%. Bovespassa TAM nousi 27,6% R$36,20:een jääden vielä R$7,30:n päähän laskennallisesta arvosta Lanin kurssiin nähden (R$43,50 Lanin ollessa R$48,33).

Lanin omistajat saavat uudesta holdingista noin 70%, TAM:n 30%. Ulkomaalaiset eivät kuitenkaan saa omistaa yli 20% brasilialaisista lentoyhtöistä. Laki mutkistaakin fuusiota jonkin verran: järjestely yritetään pitään lain puitteissa jättämällä äänivallasta 80% TAM S.A.:lle, joka jää TAM:n omistajasuvun haltuun. Toisaalta Latamin oikeuksia taataan sopimuksilla mm. osinkojen jaosta sekä veto-oikeudella.

Käytännössä TAM:n osakkeet vaihdetaan Lanin osakkeiksi niin että yhdellä TAM:lla saa 0,9 Lania.

Yhtiön pääkonttori tulee Santiagoon ja osakkeet listataan Chilen pörssissä, NYSE:ssä on edelleen mahdollista käydä osakkeilla kauppa ADR-muodossa, Bovespassa vastaavasti BDR-muodossa. Markkina-arvoltaan yhtiöstä tulee arvokkain pörssinoteerattu yksityinen lentoyhtiö, edellään vain valtioenemmistöiset Air China ja Singapore Air.

Lan ja TAM ovat neuvotelleet yhdistymisestä jo pidempään ja yhtöt ovat tehneet yhteistyötä mm. lentokoneiden hankinnassa. Kaupan ajoittuminen  seurausta parista poliittisesta tapahtumasta. Chilen uusi presidentti Sebastian Piñera omistaa 26% Lanista, osuus josta lupasi luopua vaalikamppanjansa aikana. Järjestelyt tarjoavat nyt mahdollisuuden täyttää lupaus. Toisaalta kauppa ennakoi lainmuutosta Brasiliassa jonka myötä ulkomaalaisten omistusosuus lentoyhtiöissä voi nousta 49%:in. TAM:n kilpailijan Golin (NYSE:GOL) osake yli 10%:n nousu Bovespassa selittynee osin spekuloinneilla että myös sen osalta tapahtuu omistusjärjestelyjä.

Kilpailullisina perusteina kaupan taustalla voi nähdä juuri Golin vahvistunut asema TAM:lle tärkeissä kohteissa, Limassa, Santiago de Chilessä ja Buenos Airesissa. Kolumbialainen Avianca on myös vahvistanut asemiaan Latinalaisen Amerikan markkinoilla fuusioiduttuaan El Salvadorilaisen Tacan kanssa.  Lisäksi Fuusio parantaa Lanin valmiiksi vahvaa asemaa Etelä-Amerikan lentotavaraliikenteessä.

Lan ja TAM aikovat jatkaa itsenäisinä tytäryhtiöinä. TAM on osa Star Alliancea kun taas Lan toimii OneWorld yhteistyön piiriissä. Toistaiseksi tilanne jatkunee ennallaan, henkilöliikenteen suuruudella mitattuna TAM on yhtiöistä isompi, toisaalta Lan on fuusiossa arvokkaammaksi arvioitu ja pääkonttorin tullessa Chileen on vaikea ennakoida kumman yhteistyön uusi yhtiö lopulta valitsee.

Mainokset